2013. augusztus 31., szombat

Augusztus záróakkordjaként (majdnem) natúr, sűrített paradicsom (télre)




A blog lassan kezd  könyvajánlóra hasonlítani, bár az ezmegazba az is belefér, akkor most augusztus záróakkordjaként jöjjön a gasztrómia.( bár találtam két nagyon jó könyvet, de majd azokat holnap posztolom).
Sűrített paradicsom. Csak amiatt írom le, mert ma majdnem beletört a bicskám, mivel nem emlékeztem, hogy tavaly hogy csináltam. Ha lenne jövőre, és én is lennék, és sűrített paradicsomot tennék el, így fogom csinálni.

A paradicsomokat megmostam, a szár felőli oldalon Keresztbe bemetszettem (amiatt itt és nem az alján, ahogy általában mindenki teszi, mert innen jön le nehezebben a héj, legalábbis azoknál a paradicsomoknál, amivel nekem dolgom volt).
Egy fazékban vizet forraltam és kb egy szűrőnyi paradicsomot belemártottam, amikor láthatóan kezdett felválni a héj kiemeltem, tálba tettem, majd ezt addig folytattam, amíg a paradicsomból tartott.
A paradicsom héját lehúztam, a szár alatti részt eltávolítottam, mérettől függően feldaraboltam. (Több fajta paradicsomból főztem és elég változó méretűek voltak) A magot és a mag körüli részt kinyomtam a paradicsom húst külön tettem.
A paradicsom húst kicsit megnyomogattam a kezemmel és a kicsöpögött lét az előzőleg kinyomott léhez öntöttem, majd húst leturmixoltam.  A főzőedényre egy szűrőt tettem és a leturmixolt lét ezen keresztül öntöttem bele az edénybe, hogy a még benne lévő magok fennakadjanak.  Kicsit segítettem neki egy fakanállal így gyorsabban átfolyt.

Feltettem főni és kicsit benéztem a fészbukra:), írtam egy-két kommentet, posztoltam, beleolvastam Jankovics Marcell Jelkép-kalendárium c.könyvébe, majd megnéztem a sűrítményemet. Nagyjából jónak ítéltem a sűrűségét beletettem 1/2 ek. sót és még 10 percig főztem, ha netán  baktériumok lennének a sóban talán  ezidő alaltt hajlandók elpusztulni (mivel eleve sűrű volt, kb 1/3 részét kellett elpárologtatnom), elővettem a mosogatógépből az üvegeket és a tetőket, a tölcsért és a merítőkanalat(az üvegek elmosásáról kimerítően itt írtam) és ezek segítségével üvegekbe töltöttem.Lezártam, fejtetőre állítottam, majd száraz dunsztba tettem.
Fogalmam sincs mennyi volt a kiinduló mennyiség, mert nem mértem meg, de a végeredmény 3 db 500 ml-üveg lett.

Arra emlékeztem, hogy tavaly megittam a kinyomkodott lét, de most nem kívántam. Elsőre paradicsomlevest vizionáltam, de a héten 4 napig paradicsomos valamit ettem (paradicsomártásos cukkini, lecsó, paradicsomos tészta,így gondoltam inkább elteszem későbbre a lét. Ebből is kiszűrtem a magokat és feltettem főni. Közben megint fészbukoztam, majd ránéztem és megpróbáltam megsaccolni a mennyiségét végül egy 500 ml-es üveg mellett döntöttem:). Tölcsér, merítőkanál, lezárás, fejtető, száraz dunszt.
Egy tálkányi kimaradt, beleszórtam egy kis kakukkfüvet, bazsalikomot és átforraltam. Friss tehénsajtot felkockáztam beletettem a tálkába, rászedtem a forró levest és elszürcsölgettem.

Engem az augusztus mindig lehangol, lehetne a félig tele, de sajna inkább  félig üres érzésem van. Minden napban benne van a lehetőség, hogy ez volt az utolsó nyári nap. Minden reggel figyelem, hogy itt vannak-e még a fecskék. Amikor tömegesen megjelennek, kicsit megnyugszom, bár aggódom is, talán gyülekezőt tartanak és holnap reggel vége. Innen visszavonhatatlanul és végérvényesen ősz van. Az előrejelzés szerint  egész szeptemberben jó idő lesz, de minden  jel ellenére már érzem az ősz leheletét. 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése