2013. február 22., péntek

Téli fülőke


Téli fülőke



Jellegzetesen késő ősszel, illetve enyhe téli vagy kora tavaszi időben terem. Csoportosan különböző fák tuskóin, maradványain terem, sokszor a kéreg alatt futó micéliumkötegekből fejlődik ki. Kis termetű. Kalapja sárga, rozsdasárga, mézsárga, ragadós. Lemezei halványsárgák. Tönkje lefelé sötétül, barnásfekete színű, bársonyos. Halszagú. Több változata és rokon faja ismert.

Értékes. Különösen Japánban nagy mennyiségben termesztett gomba. Világviszonylatban a legnagyobb mennyiségben termesztett gombák közé tartozik. Az 1970-es években nálunk is folytak termesztési kísérletek, de jelentősebb termesztése azóta sem megoldott.

Rokon fajai: 
Iglicefülőke /F. ononidis/, nyári fülőke /F. fennae/ ritkábban és más termőhelyen fordulnak elő. 

Felhasználása:
Régebben ekcémás tünetek ellen, továbbá reumás eredetű szívbetegségek gyógyítására alkalmazták.

Feltételezett gyógyhatásai:
Gombaellenes /fungicid/, antibakteriális /baktericid/, koleszterincsökkentő, antitrombotikus /vérrögoldó/, rákellenes /Sarcoma-180, B-16 melanoma, adenokarcinoma-755, Lewis-tüdőkarcinoma/, továbbá szívinfarktus és trombózis megelőzésére.

Beltartalma, gyógyhatású anyagai: Béta-glukán, proflamin, proteázok.

 Alkalmazása:
A friss vagy szárított gombát ételkészítére, a belőle készített teát pedig kúraszerűen alkalmazhatjuk.  Részletesebb leírás nem ismeret.

 Mellékhatásai:  
A jelentős proteolitikus /fehérjebontó/ hatása miatt igen erőteljes vérrögoldó, ezért trombózis esetén házi alkalmazása tilos, ugyanis kimozdíthatja a vérrögöt, ez pedig halálos veszélyt jelenthet.


Tönkje szívós, rostos, fogyasztásra nem alkalmas. Ajánlatos a nyálkás kalapbőr lehúzása a feldolgozás során, de ezt az aprótermetű példányoknál vagy nagy mennyiségű gomba feldolgozása esetén nem lehet megvalósítani. A tisztítás, nyálkátlanítás általunk is kipróbált és rendszeresen alkalmazott módszere a következő: A látható nagyobb szennyeződésektől megtisztított gombát megfelelő méretű tálba tesszük, kézmeleg vizet engedünk rá, hogy ellepje, ezután egy evőkanálnyi lisztet teszünk rá, összekeverjük a vízben a gombával, és óvatosan forgatjuk, dörzsöljük a gombát. Miután a szennyeződés és a nyálkásság megszűnt, a gombát a folyadékból kiemeljük és hideg vízben óvatos kevergetés, nyomkodás közben többször leöblítjük. Mindezt gyorsan végezzük, hogy a víz gombába szívódását megakadályozzuk.

Levesnek, pörköltnek, fasírozottnak, ecetes-hagymás salátának, tojásos gombának jól felhasználható. Kitűnően konzerválható. Jól szárítható, természetesen ekkor előzőleg csak a mechanikus tisztítása jöhet szóba.

Forrás:netgombasz.hu


Nagyobb mennyiségű téli fülőkét sikerült szednem.  Gombaszakértővel megvizsgáltattam, bár források szerint szinte ez az egyetlen télen fellelhető ehető gomba, de jobb az óvatosság.  
Még nem volt dolgom korábban ezzel a gombával,  és a tisztítására vonatkozó javallatokat csak később találtam meg, így a következő módon próbáltam megtisztítani:
A gombák tönkjét és a kalapon található levélkéket eltávolítottam. Megpróbáltam lehúzni a kalapbőrt, mivel ez nem sikerült, langyos folyó vízben zöldségmosó szivacs segítségével lemostam a még rajta lévő szennyeződést és nyákot. ( Nem áztattam be, hogy ne szívjon túl sok nedvességet magába) Szűrőben lecsepegtettem.  A nagyobb kalapokat felszeleteltem.
A hagymát felkockáztam, kevés olajon megdinszteltem, majd hozzáadtam a gombát. ( A Delimano wokban készítettem, hogy minél kevesebb olajat kelljen használnom, a hagyma és a gomba nagyon szereti az olajat:) és a  vélhetően a mosás során felszívott víz a nagyobb felületen gyorsabban el tudjon párologni) és folytattam a dinsztelést. Sóztam, borsoztam, majd belekevertem a tejfölt.(Sűríteni nem kellett, mert főzés során szósz állagú lett.) Közben a tésztát a csomagoláson feltüntetettek szerint megfőztem. Leszűrtem és a gombával összekevertem. A sajátságos íz alatt nem tudom mit értenek ( itt ), szerintem elég finom volt így is.




 




 

Biobiánál ez készült belőle


online gombahatározó - de mindenképpen érdemes szakértővel megvizsgáltatni.
Védett gombák listája

A gombák Erdőkóstoló téma, de a a mikoterápia  a természetgyógyászat része, így nálam is helye van.

4 megjegyzés:

  1. ...meg nálam is helye lenne, de amerre én sétálok mindennap, arra pl. baglyok röpködnek, de gomba, az nem terem...
    Nem is lenne baj, ha ehettem volna ebből az Általad készített finomságból :)

    VálaszTörlés
  2. Igen, és akkor mindenki jobban szeretné:)Ha lewgközelebb sikerül szedni megbeszéljük a logisztikát, hogy Te is meg tudd kóstolni, lehet, jobban jársz, bár elég finom volt:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Három éve fedeztem fel ezt a gombafajtát, azóta szedem is rendesen, mikor eljön az ideje. Sokat eszek belőle, a jégszekrényt is megtömöm és mikor már nem terem akkor hetente egyszer a hűtőből kiveszek fél kilót, elkészítem. Újévtől vegán lettem, tehát az eddigi módon, tojással már nem fogyaszthatom, épp ma szedtem egy jó csomót, azon gondolkoztam, tésztával kellene csinálni. Nekiültem hát, hogy keressek valami jó receptet, meg is lett, ide találtam rögtön. ez így épp megfelel és szerintem ha kihagyom a tejfölt, akkor is nagyon jó íze lesz. Hugó, Vajdaság, Szabadka.
      Ajándék a gombák kedvelőinek, mind saját készítésű kép:
      https://picasaweb.google.com/108619997411835137486/08AzokANagyGombaszasok

      Törlés