2012. június 12., kedd

Mentás méz, mentás-citromfüves méz, mentás-citromfüves-citromos méz

Ahogy Erdőkóstolónak a gyógynövények leges-legje a medvehagyma, úgy számomra a menta. Bár a mentának nincs annyi, az egészségre gyakorolt ismert pozitív  hatása, de ettől függetlenül nálam a leges-leg. Szinte szenvedélyemmé vált a belőle készült tea fogyasztása. A természetes életmódra való átállásnt követően  legjobban a dúsan habzó, mentolos ízű fogkrém hiányzott és hiányzik:) 

A menta hosszútávú fogyasztása ellenjavalt, szemproblémákat és bőrkiütést okozhat. 
Gyerekenek TILOS 6 éves kor alatt, minden mentol tartalmú készítmény bármilyen módon történő alkalmazása, légzéstleállást okozhat!
Mivel epeműködést serkentő hatású, szintén TILOS epekő, epekő gyanú vagy epehólyag-gyulladás esetén történő alkalmazása, nagyon súlyos következményekkel járhat!
 
1. Mentás méz
A leveleket megmossuk, leszárítjuk, lecsipkedjük a szárról, apróra vágjuk (ezt kihagyhatjuk),lazán üvegekbe töltjük és ráöntjük a mézet. (Én naponta megkeverem) Pár nap múlva átszűrjük.


2.Mentás-citromfüves méz
Ez ugyanúgy készül, mint a mentás. A citromfű mennyisége befolyásolja az ízét én kb.1/4 rész citromfüvet tettem bele és 1/2 citrom apróra vágott héjját.


3.Mentás-citromfüves-citromos méz
Egy sor menta, egy sor méz, egy sor citromfű, egy sor citrom, ezt addig váltogatjuk, amig megtelik az üveg.


A gyógynövényel készült mézek felhasználása esetén vegyük figyelembe adott növényre vonatkozó  kontraindikációkat is. Okokról itt.
A gyógynövények gyűjtésének szabályairól itt
fodormenta (mentha crispa) itt
borsmenta (mentha piperita) itt
citromfű (melissa officinalis) itt
A gyógynövényes mézekről itt  írtam
További gyógynövényes mézeim
Akác- és bodzavirágos méz itt
pitypang
levendula
rózsa
muskotályzsálya






Ha reggel készítjük, délután tesztelhetjük a citromos verziót:)

9 megjegyzés:

  1. Jól néznek ki, imádom a mentát, a citromot pláne és citromfüvet is. A napokban mentás hársfavirágszörpöt készítettem. Azért lett mentás végül, mert a hársfavirágszörpnek szánt anyag nagyon íztelen lett, ezért kiegészítettem mentával. Úgy egészen jó lett. Közben cseresznyét is tettem el és egy kicsit összekeveredtek a levek, úgyhogy lett mentás cseresznyebefőttem. Érdekes lett...

    VálaszTörlés
  2. Sajna lecsúsztam a hársról, pedig ki akartam próbálni a szörpöt:( Lehetne szárítmányból is, de úgy gondolom teljesen más. Ez a mentás cseresznye jól hangzik:)

    VálaszTörlés
  3. valahol láttam ibolyás mézet, az sem lehet rossz
    a tieid igen jól néznek ki

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na azt valószínűleg nem fogok készíteni, túl macerás összegyűjtögetni és leszedegetni, csak testesebb fajtákkal dolgozom:)Szeretettel köszöntelek. Örülök, hogy tetszik, igen finom, már tesztelgetjük:)

      Törlés
  4. Hú de jól hangzik!!! Kár hogy nincs mentám. Lehet beszerzek pár gyógy- és fűszernövényt. Mit ajánlasz? Ami évelő? Zsályám van. Segítséged köszönöm előre is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú, azt tudnom kellene milyen lehetőséged van az ültetésre és mire szeretnéd használni. Az általam használt gyógynövények nagyrészét venni szoktam. Ami nálunk van:lestyán, tárkony,(évelő) borsikafű ,fodros petrezselyem,petrezselyem, zeller, bazsalikom, most már kakukkfű is,rozmaring levendula, muskotályzsálya,kapor, menta (távol ültetni a többi növénytől, mert mindent kipusztít,iszonyú agresszív, de nagyon finom:)).Szerintem ez az alapcsomag:)

      Törlés
    2. Jegyzem őket és meglátom hova kerülnek. Van kiskertem, posztoltam is, de tényleg kicsi, majd meglátjuk, hogy tudom elrakni.

      Törlés
    3. A citromfüvet kifelejtettem:)Ezek közül több cserépben is nevelhető, bár nekem azok amiket cserépben vettem volt, hogy pár nap alatt tönkrementek.:(

      Törlés
  5. Nem értem azt, hogy a menta mérgező. A Nagymamámnak mindig epe és gyomor problémája volt és mindig menta teát ivott, szerinte az javított rajta. Én is sokszor iszom (citromfűvel, kakukkfűvel keverjük és együtt lesz belőle vagy tea, vagy üdítő) és nem tudtuk, hogy ártalmas is lehet.

    VálaszTörlés