2012. június 15., péntek

Az Istenek eledele - cseresznye, levendulás és mentás cseresznyelekvár cukor- és tartósítószer nélkül

2012.03.25.
2012.04.15.


Cseresznyelekvár 2011.
Tavaly a cseresznyét cukor nélkül tettem el és semmilyen tartósítószert nem használtam. A cseresznyelekvár köszöni jól van, pont ma 1 éves. Isten éltesse sokáig:) A technológia kicsit macerás, de ha elég egészségtudatosak vagyunk nem kérdés:) Egyszerre kis adagokkal max.2 kg dolgoztam. A cseresznyét megmostam, jól lecsurgattam kimagoztam, a felét kicsit megnyomkodtam,(a felesleges nedvességet ne főzve kelljen elpárologtatnom) ami lé keletkezett azt leöntöttem, majd a kinyomkodott cseresznyét leturmixoltam. Beleöntöttem a befőzőlábasba és felmelegítette, de nem forraltam. Közben folyamatosan kevergettem. Elzártam alatta a gázt, majd hagytam, hogy gőzölögjön. Gyakorlatilag a felesleges nedvességet, így vezettem el. Később újra felmelegítettem, gőzölögtettem. Ezt többször megismételte, amikor jónak gondoltam, hozzáadtam a többi cseresznyét, azzal is felmelegítettem. Három féle verziót készítettem. A kész lekvárt három részre elosztottam az egyikbe szegfűszeget és fahéjat tettem, a másikba levendulát, a harmadikat csak simán tettem el. Ezekkel a fűszerekkel összemelegítettem, majd csírátalanított üvegekbe forrón beletettem, lezártam, a tetejére fordítottam, majd a dunsztba tettem. Ott hagytam kihűlni. Nem munkás, inkább időigényes.(Korábban ajánlottam Erdőkóstoló pitypang mézét,(szörp/szirup?), mert ezzel a technológiával készítette)

Most, hogy van cukor és tartósítószer mentes tapasztalatom, bátran ajánlom. A tartósítószer nélküli verzió, ha cukrot tartalmaz, nem kérdés, hogy eltartható-e, mivel a cukor tartósít. Mindenkit már tavaly is arra buzdítottam, és most is azt teszem, hogy egy kicsi üveggel legalább próbáljon meg tartósítószer mentes bármit eltenni, hogy legyen saját tapasztalata, ne az én vagy más tapasztalataira hagyatkozzon. A lényeg a teljesen tiszta üveg és tető és a tökéletes zárás.

Cseresznyelekvár 2012.
Erdőkóstoló írta egy kommentben, hogy mentával tette el a cseresznye (befőttet?), mivel nagy menta rajongó vagyok így az idei változatban egy mentás és egy levendulás cseresznyelekvár született. A mentás kicsit megosztotta a családomat, de én nagyon hálás vagyok Erdőkóstolónak, mert nem biztos, hogy eszembe jutott volna ez a párosítás, bár elég sok minden eszembe jut:), szerintem isteni. Egyszerűen sajnálom, hogy eddig kimaradt az életemből:)

A színével tavaly nem voltam megelégedve, így most kicsit feldobtam kevés frissen passzírozott ribizlivel:)
Mindent úgy csináltam, mint tavaly. A vége előtt elfeleztem és a kicsit még melegítettem az egyiket a mentával a másikat a levendulával. A levendulásnál csak a kis szirmocskákat tettem bele, így azokat nem szedtem ki, de a mentásnál mielőtt üvegekbe töltöttem a leveleket kiszedtem.
1 kg cseresznyéből 2 darab 370 ml üveg lekvár/dzsem lett.





A lekvárok most a dunsztban vannak, így fotó nincs:) csak a folyamatról.

 Ez itt a kóstoló:)

Imádom olvasgatni a Czifray-féle szakácskönyvet és már korábban is egy-egy ételnél közreadtam a hozzá kapcsolódó receptet.

Fekete cseresznyét befőzni.
Végy legjobb nemű érett, leveses, fekete cseresznyét, szedd ki a’magját, hogy a levéből semmi se veszszék el; főzz meg egy font czukrot egy meszely vízben, szedd le a’ habját, ’s ha már egészen tiszta, adj hozzá harmadfél font magjából kifejtett cseresznyét, levéve együtt, ’s főzd addig, míg a’ próbául tányérra eresztett cseppek meg nem állnak, azután hűtsd meg, ’s töltsd üvegekbe, mint a’ többi befőtteket.”

Forrás:  Czifray István: Magyar nemzeti szakácskönyve, magyar gazdaasszonyok szükségleteihez alkalmazva 350.oldal

A higiéniáról és a lezárásról pl. a Vegyített befőttnél találunk utalást (1559. Vegyített befőtt. 550-551.oldal)
„Az üvegeket, mellyekbe ezen befőtteket töltöd egészen tiszták legyenek, ’s minekutánna megtöltötted, huszonnégy óráig nyitva álljanak. Midőn beakarod kötni, vágj akkora papirost, a’ mekkora az üveg’ nyilása, mártsd szilva pálinkába, ’s tedd a befőttre;azután kösd be az üveget papirossal, mellyet gombostővel lyuggass által.”

Galagonyát befőzni.
„Ha nem kapsz kész liktáriumot, végy jó érett galagonyát, mellyet a’ dér már többször megcsipett, ’s melly, ha megtöröltetik, egészen puha, egyébbkint még tedd két czín tál között ollyan fazékra, mellyben forró víz van, ’s hagyd ott egy ideig, hogy megpuhuljon; azután dörzsöld által a’szitán kanállal, hanem a’ magját már előbb kiszedd; mérd meg ezen átdörzsölt liktariumot; két fontra egy font czukrot végy, mellyet hideg vizbe mártván, tisztítsd meg jól; add bele a’ liktáriumot, ’s forralf fel vele jól eleven szénen fertály óráig; azután hűtsd meg egy kevéssé, töltsd pohárba, ’s tartsd el, mint a’ többi gyümölcsöket. Különbféle süteményekhez, vad húsokhoz és pecsenyékhez használhatod;de a’ két utolsó esetben előbb egy kis borral és czúkorral fel kell főzni.”
Forrás:  Czifray István: Magyar nemzeti szakácskönyve, magyar gazdaasszonyok szükségleteihez alkalmazva 350.oldal


2 megjegyzés:

  1. De fincsi is lehet, a lekvárt is nagyon szeretem, de azt a kosár cseresznyét most nagyon szívesen kiemelném tőled:)Anyukám is rakott el rengetegféle befőttet, lekvárt, imadtam. Itt nem igazán lehet, hacsak nincsenek gyümölcsfáid, egyébként luxus lenne. Szép hétvégét kívánok:)

    VálaszTörlés
  2. Finom:) Nagyon finom cseresznyém van, vidd nyugodtan:)Egyébként legjobban nyersen szeretem a gyümölcsöket. A befőttekért, lekvárokért nem vagyok nem vagyok oda, ezalól a narancs és a sárgabarack, meggy esetleg a ribizli kivétel:) Inkább fagyasztani szoktam a gyümölcsöket, azzal dobom fel a téli gyümölcssalátákat.Ültess egy fát! Szép hétvégét neked is:)

    VálaszTörlés