2012. május 27., vasárnap

18+ tartalom:) - Levendula likőr

Levendula ültetvény 
A kép innen

Ha a levendulára gondolok, a következő asszociációim  támadnak: gyógynövény, nyugtat, lila, Tihany, XIX.század, vénkiasszonyok, macska, csipketerítő, moly, romantikus. Remélem,  pszichiáter nem olvassa:)
Néha vannak fellángolásaim bizonyos növények iránt, ilyenkor mindenbe azt teszek vagy belőlük készítek mindenfélét. Korábban rá voltam kattanva a levendulára, megőröltem kevés nádcukorral és ezzel ízesítettem néha a kávémat:)
Tavaly nyáron kitört rajtam valamiféle romantikus hangulatt  és gyártottam a kertben éppen nyíló gyönyörű példányokból kekszet és sok lekvárba, szörpbe belecsempésztem.  Kekszet  többször készítettem vele, nagyon finom.
Egyik nap újra fellángolt a levendula iránti vonzalmam és szárítmányból készítetettem mézszirupot. Amiért mézszirup: forrázott szárítmányból készült, így az állaga kevésbé sűrű, mint a méznek.
A minap szintén elkapott valami romantikus hangulat, és  a konyhában jártomban-keltemben belém villant, hogy vajon milyen lenne egy levendulás likőr, mondjuk egy tejszínes-krémes. Azon gondolkodtam, milyen módon vonjam ki az íz- és illatanyagot a növényből. Főzzem vagy alkoholban áztassam.  Aztán végül lecsengett a romantikus hangulat likőrkészítés nélkül. Aztán újra elővettem a témát. Próbáltam a neten receptet keresni, de nem találtam, végül arra jutottam, hogy alkoholban fogom áztatni. Nagyjából a Baileys mintájára készítettem, csak előtte célszerszámot:) kellett készíteni, ami jelen esetben a növény alkoholos kivonata volt. 


Hozzávalók:
5 ek. levendula virág
annyi vodka, ami ellepi (szűrve 1 dl)
1 dl levendula mézszirup
½ tk vanília kivonat
2,5 dl tejszín

Elkészítése:
 A levendula virágot alkoholba árzatjuk és  2-3 hétig érleljük. (Lehet, hogy likőrbe rövidebb idő is elég, de nem volt sürgős) Átszűrjük, amennyire tudjuk a virágokból  kipréseljük az alkoholt. Ha szükséges egy gézen még átszűrhetjük. Végül a többi hozzávalóval összeöntjük, felrázzuk, hűtőszekrénybe tesszük és egy hétig még érleljük. Naponta felrázzuk, hagyjuk, hogy összeérjenek az ízek. Kék ételszínezékkel lehetne  dobni a látványán, ami elvben vezélytelen, de inkább sötét üvegbe tettem, nekem az veszélytelenebb, függetlenül, hogy nem én iszom:)
(Ha az alkoholos kivonatot üvegbe tesszük és lezárjuk, gyakorlatilag  nyugatató cseppeink vannak, de kiváló nyugtató a növény forrázata is, így ne tekintsük az elkészült likőrt gyógyitalnak:)
Ezt a romantikus vagy igazándiból az én fejemben „vénkisasszonyos likőr”-t a testvérem, aki nem vénkisasszony, szülinapi bulijára készítettem. Még csokival lehetett volna kicsit turbózni, de a testvérem szerint már nem kellett bele, mert finom így:)


Levendula mézszirup

szárítmányból:
5 ek. szárított levendulavirág (friss drogból több kell)
5 ek tisztított vagy alacsony ásványianyag tartalmú víz

A vizet felforraljuk majd a virágokra öntjük és 24 órán át állni hagyjuk. Újra forraljuk és amikor lehűlt leszűrjük egy üvegbe és felöntjük mézzel. Más technológiával is lehetne készíteni, amiért így készítettem: a növényből az íz és illatanyagokat vonjuk ki, erre tökéletes a forrázat, mint általában a virágdrogoknál.  A méz felhevítése és a drogra öntése amiatt nem megfelelő technológia, mert pont az vész el a mézből, ami megkülönbözteti a cukortól, az enzimtartalma. Mivel a „mézszirupot” kávé és tea ízesítésére vagy limonádé ízesítésére akarom felhasználni, így szempont volt, hogy a méz ne váljon élettelen anyaggá.

friss virágdrogból:


6 megjegyzés:

  1. Finom lehet! Levendula szirupot készitettem én is,csak cukorral.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A likőrt nem tudom milyen, mert rosszul vagyok az alkoholtól, de a szirup finom:)

      Törlés
  2. Hát ez nagyon tetszik! Én is próbáltam a napokban levendulaszirupot készíteni tavalyi szárítmányból, mondván, úgyis lesz új nemsokára. Azóta van egy kidobott, elszenesedett lábasom, és már nincs szárított levendulám. De ezeknek a finomságoknak nekiállok, ha kivirágzik a levendula nálunk, már nem sok kell. üdv. Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :)Ilyen az ételkísérlet, nem lehet előre tudni, mi lesz a végkifejlet. Ehető vagy kidobós vagy edény bánja:)Remélem, ízlik majd!

      Törlés
  3. Csodás lehet, bár nem iszom szinte soha, de ilyen különlegességet szívesen megkóstolnék. A levelndulaméz is nagyon tetszik, ha lesz virágom, azt kipróbálom.

    VálaszTörlés
  4. Én sem iszom, mert még le sem nyelem, már olyan érzésem van, hogy megmérgeződtem. Ilyen hatással van rám egy konyakos meggy is, de kísérletezni szeretek:)

    VálaszTörlés