2012. március 8., csütörtök

„s adj fölébe mit akarsz”

Valamelyik nap eszembe jutott, hogy itt porosodik egy nagyon régi szakácskönyv. Ma elővettem
CZIFRAY ISTVÁN
SZAKÁCS MESTER
MAGYAR NEMZETI
SZAKÁCSKÖNYVE,
MAGYAR
GAZDA ASSZONYOK
szükségleteihez alkalmaztatva
ÚJRA KIADTA
Vasváry Gyula
SZAKÁCS MESTER

Hatodik megbővített kiadás
 Pesten 1840
Petrózai Trattner J.M. és Károlyi Istv. tulajdona,
uri utsza 612.

belepillantottam a receptekbe, lehet a tartalomjegyzékét hamarosan közreadom,  esetleg, valakinek valamelyik étel megmozgatja a fantáziáját, vagy eszébe jut ennek kapcsán régi elfeledett családi recept.

A szakácskönyvben számomra elsősorban az a meglepő és  izgalmas, hogy  mindennapi és ünnepi ételeken túl külön fejezetet szentel a gyógyító és böjti ételeknek is. Akit korábbi korok konyhája érdekel látogasson el Petra  Reformkor ikonyhájába, ott gyönyörű fotókkal illusztrált  recepteket talál.
A  számomra csemegének tekintett recepteket  elkészítés nélkül  fogom közreadni, bár ma találtam egy receptet, amit nekem is sikerült értelmezni és elképzelhető, hogy  a recept szerint elkészítem. Számomra ahogy írtam inkább a gyógyélelmiszer része érdekes a könyvnek valamint a nyelvezete, de például a mai recept inkább a megfogalmazás miatt nyerte el a tetszésem. Lehet, néhány ételt elkészítek, már persze azok közül, aminek az alapanyagát sikerül értelmezni. A mértékegységeknek kicsit utána kell néznem, mert már rég szigorlatoztam művelődéstörténetből:)

424. Zöld bab párolva Végy szép gyönge zöld babot, metéld a’ lehetségig vékony hasábokra, tedd medenczébe, forrald-le, engedd egy óráig állni, ekkor kiszedvén nyomkodd ki belőle a’ vizet; olvasz el egy lábasban irós vajat ,tedd bele a’ babot, önts reá hus levest  ’s párold – meg ; ha puhulni kezd adj hozzá kevés apróra vagdalt petrezselyem zöldjét, két kalán lisztet, kevés hus levest. egy kalán tejfelt, törött borsot, sáfrányt, sót; forrald-fel , tálald ki ’s adj fölébe mit akarsz.

142.oldal
(ugye nem lepődtetek meg, hogy nem füstölt csülkös recept az első amit választottamJ)


Amíg utánanéztem  Czifraynak láttam meg, hogy 2009-ben újratörve kiadták az 1829. évi harmadik kiadást, de lehet, hogy még így is lesz akinek szintén újdonságot jelentenek az általam közreadott receptek.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése