2012. március 10., szombat

Almaleves



Nagyon régen főztem almaleves, most, hogy összehasonlító elemzést végzek szakácskönyvek között, picit módosítva készítettem el a mai levest. Korábban, míg nem folytattam ennyire egészséges életmódot, úgy készítettem, hogy az alma felét főzés közben kiszedtem, majd a másik felét leturmixoltam és készen kapható  vaníliapudinggal besűrítettem. Mindenki nagyon szerette.
Később áttértem minden gyümölcs típusú levesnél a tejszínes kukoricakeményítős sűrítésre. Pár napja olvasgatom a Czifray féle szakácskönyvet, ahol szinte minden étel tojás székével sűrítenek, így a mai levestnél kicsit újítottam.

Hozzávalók:
70 dkg alma
8 dl víz
1 ek. méz (ízlés szerint)
½ citrom héja
½ narancs héja
4-5 dbszegfűszeg
4-5 db szegfűbors
¼ kk. fahéj
csipetnyi só (anya szerint mindenbe kell)
sűrítés:
1 púpozott ek. étkezési keményítő
1 tojás sárgája
1 kis pohár tejföl

Elkéazítése:
A fűszereket teatojásban feltesszük főni a narancs- és citromhéjjal.
Az almát megmossuk, meghámozzuk, magházát eltávolítjuk és feldaraboljuk, majd a forró fűszeres léhez adjuk és puhára főzzük.
A tojássárgáját és a tejfölt kikeverjük, az étkezési kenyítőt kevés vízben feloldjuk és az egészet összekeverjük.
Hozzáadjuk a leveshez és besűrítjük.
Botmixerrel pépesítjük vagy turmixoljuk. (én a héjakat is leturmixoltam, majd egy szűrün átengedtem, mert még soha nem sikrült úgy, hogy kisebb darabkák ne maradjanak benne.)
A végén leheletnyi fahéjjal meghintjük. (az intenzívebb izhatás eléréséhez visszatehetjük a fűszeres tojást)

Tálalhatjuk pirított mandulával, mi müzlivel ettük :)

Lehet, hogy a vajon, vagy zsíron pirított zsemle vagy fehér kenyér illik az almaleveshez, ahogy a klasszikusok ajánlják, de el sem tudom képzelni vele, hidegen meg végkép.
Azt jobban el tudnám képzelni, hogy a tojás fehérjét habbá verjük, tejben megfőzzük és a leveshez adjuk, mint a madártejnél, de ezt az ötletemet egy következő alkalommal próbálom ki:)

Alább a klasszikusok által ajánlott elkészítési módok:


140. Alma leves (Böjti levesek 43.oldal)
Aprits egy itcze borba’s ugyan annyi vizbe 3 vagy ha kicsinyek 6 masánszki almát; adj hozzá czukrot, töretlen fahéjat, czitromhéjat, ’s főzd puhává; azután törd keresztül szitán; forrald fel még egyszer, habarj bele 2 tojás székét ’s tálald kikoczkásan vágott és zsírban sűlt fejér kenyérre.
Masánszki (musánszki) alma
Szászországból, Meissen városa melletti Borsdorf nevű faluból származik, itt az Őrségben általánosan elterjedt fajta. Novemberre beérő, kissé lapított gömb alakú, beérve aranysárga színű téli alma, melyen rozsdafoltok, sárga szemölcsök találhatók. Húsa fehér, sárgásfehér, tömött, roppanó, kellemes fűszeres zamatú, cukros, borízű. Terebélyes koronát nevel, a metszést nem szereti.

Egy másik klasszikus
Magyar Elek :Az ínyesmester szakácskönyve  Almaleves  462.oldal

Hat nagyobb borízű almát megtisztítva puhára főzünk ½ liter vízben egy darabka fahéj és ½ citrom héjánakl társaságában. Átpasszírozzuk, aztán 1 kanálka lisztből és 1 ½ dkg vajból rántást csinálunk, föleresztjük ½ liter fehér borral és 1-2 deci vízzel, ízlés szerint megcukrozzuk és beletéve az átpasszírozott almát, fölforraljuk. Lehűtve, vajon pirított zsemlekockákkal tálaljuk.

1 megjegyzés:

  1. Nagyszerű ételeket készítesz, szivesen nézelődök nálad! Éppen ezért szeretnélek megajándékozni egy díjjal, melyet a naplómban vehetsz át.A blogdíj magyar nyelvű és fő célja, hogy az egymásnak írt kommenteket köszönjük meg vele.
    Kérlek nézz be hozzám: http://ugymintotthon.blogspot.com/
    Üdvözlettel: Timi

    VálaszTörlés