2011. december 20., kedd

Mákos-meggyes kekszecskék




Napok óta sütöm a karácsonyi ajándék kekszeket, narancsos, almás, mézeskalács. Minden sütést letesztelek, mindenki leteszteli, én további teszteket végzek a következő napon, így a maradékot tartalmazó doboz elég ürest:) Gondoltam, amíg tart a hév addig feltöltöm, hogy az ünnepek után legyen mihez nyúlni.Néha feltör bennünk az édesség iránti vágy, akkor elrágcsálunk 1-2 kekszet, de jobban szeretem azokat, amik ismert anyagokat tartalmaznak, mint amik tele vannak mindenfélével, vagy ha bio feliratút veszek, ami  kompromisszumos, mert nádcukort tartalmaz, annak horror az ára van. A mák nagy kedvenc, de a darálás miatt, ami egy utálatos dolog, kicsit ritkán kerül rá a sor. Bár a mák és a dió is  egész évben kapható, szinte csak karácsonykor és húsvétkor kerül az asztalra.:)

25 dkg zabpehely
12,5 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt (lehet az egész teljes kiőrlésű)
12,5 dkg fehér tönkölyliszt (nem kell cifrázni, de nem volt több teljes kiörlésű, így a hiányt ezzel pótoltam)
20 dkg mák
4 ek  méz
4 ek. meggylekvár
15 dkg vaj
1 citrom reszelt héja
½ citrom leve
1 tojás
½ tk vanília kivonat  
1 .púpozott tk.szódabikarbóna
kevés só
A mákot ledaráljuk. (Ez a legutálatosabb része a sütésnek, általában mindig valamelyik családtagomat kérem meg, de most én csináltam:))
A zabpelyhet megdaráljuk, összekeverjük a liszttel, sóval, szódabikarbónával.
A citrom héját lereszeljük, ha nem bio, beáztatjuk szódabikarbónás vízbe és jól megsikáljuk. (Ettől azt reméljük, hogy azokat a vegyszereket, amivel a rothadás megelőzése miatt kezelték a citromot el tudjuk távolítani)

A vajat felolvasztjuk.
A tojás fehérjét és sárgáját szétválasztjuk. A fehérjét habbá verjük.
Összekeverjük a hozzávalókat:mák, citromhéj, citromlé, méz, levár, olvasztott vaj, tojássárgája, habbá vert fehérje, majd hozzáadjuk a a száraz keveréket, és összedolgozzuk.

Közepesen lágy tésztát kapunk. A tésztát 1 órát hűtőben pihentetjük. (Én este készítettem és hűvös helyen volt reggelig)
Lisztezett nyújtódeszkán kinyújtjuk 0,3-0,5 mm vastagságúra, (a nyújtó fát is lisztezzük meg, mert könnyen hozzáragad) és különböző formákkal kiszúrjuk.
Tehetünk rá aszalványokat vagy pici lekvárt díszítésként.
Ha nem pihentetjük, diónyi golyókat veszünk ki a masszából és ellapítjuk. (Mutatósabb, ha valamilyen formával kiszúrjuk.)

Sütőpapírral kibélelt tepsiben 180 fokon 5-7 perc megsütjük. Rácson kihűtjük.(kb 100 db keksz lesz)
Ez nagyjából a mákos-vörösáfonyás keksz receptem mini változtatással. Nem akartam beletenni aszalványokat, mert megnehezíti a kiszúrást.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése